Tuesday, August 18, 2009

Bila dapat benda baru......

papa wrote :

bila dpt benda baru... mcm ni lah jadinya..







tido pun dlm kolam.. huhu...

Info kesihatan...

mama wrote:

~~~~~~Virus cacar air mudah merebak~~


Sindrom varicella kongenital ancam nyawa ibu, janin pada awal kehamilan.
Jika ada ahli keluarga atau jiran diserang cacar air pada saat anda sedang hamil, lebih baik jika anda mengambil langkah proaktif iaitu menjauhkan diri daripada mereka buat seketika. Lebih wajar jika ibu hamil diasingkan hingga jangkitan disahkan bebas sepenuhnya.


Walaupun demam yang disebabkan virus Varicella Zoster ini lebih tinggi kadar jangkitan di kalangan kanak-kanak, wanita mengandung perlu lebih berwaspada kerana selain berbahaya kepada orang dewasa, bayi mereka turut mempunyai risiko lahir tidak normal apabila terdedah kepada penyakit ini.

Pakar perbidanan dan sakit puan sebuah pusat perubatan, Dr Jameaton Abdullah berkata, berbanding kanak-kanak yang mudah sembuh, jangkitan pada usia dewasa amat berbahaya dan boleh membawa komplikasi buruk seperti meningitis (radang selaput otak) serta ensefalitis (radang otak).

Katanya, bagi ibu hamil, jangkitan cacar air bukan saja mengancam nyawa mereka malah bayi dikandung juga mempunyai dua peratus risiko mengalami kecacatan yang disebut sebagai sindrom varicella kongenital.

“Kadar jangkitan lebih tinggi di kalangan kanak-kanak berusia antara lima hingga 15 tahun. Keadaan antibodi membolehkan mereka cepat sembuh dan parut mudah hilang. Namun disebabkan ia mudah berpindah menerusi air liur, hingus atau terkena cecair me lepuh daripada penghidap, sesiapa saja berpotensi dijangkiti.

“Dalam kes wanita mengandung, sindrom varicella kongenital menjadi ancaman kepada janin terutama pada peringkat awal kehamilan iaitu kurang 20 minggu. Keadaan si ibu pula, jika tidak dipantau atau mendapatkan rawatan doktor secepat mungkin boleh terdedah kepada pneumonia.

“Antara risiko kepada bayi adalah kecacatan mata, inflamasi dalam lapisan mata, kecacatan sistem saraf, otak terbantut, bukaan pundi kencing atau pembuangan air besar tidak berfungsi serta kaki atau tangan bayi tidak berkembang pada tahap sepatutnya,” katanya.

Jameaton berkata, sindrom itu boleh dikesan menjangkiti bayi di dalam perut menerusi ujian ultrasound yang akan menunjukkan kandungan berlebihan cecair amnion, ketidaknormalan hati serta pembengkakan tisu bayi. Ujian darah juga perlu dilakukan bagi mengenal pasti kehadiran virus. Disebabkan risiko cacar air begitu besar, setiap individu disarankan me ngambil vaksin bagi melindungi diri daripada terkena jangkitan sama ada sejak kanak-kanak mahu dewasa, sekurang-kurangnya sekali seumur hidup.

Bagi wanita, mereka tidak boleh hamil hingga empat bulan selepas suntikan pertama.
“Terdapat vaksin yang boleh melindungi individu daripada jangkitan cacar air yang sudah bertahun-tahun diperkenalkan di negara maju. Walaupun di sini individu tidak diwajibkan mengambil suntikan berkenaan, sebagai langkah terbaik ia wajar dimasukkan dalam jadual imunisasi anak.

“Jika ketika kecil individu berkenaan tidak mendapat vaksin berkenaan, mereka masih belum terlambat mengambilnya sekarang. Kebiasaannya dua suntikan dilakukan dalam tempoh enam minggu untuk golongan dewasa. Langkah pencegahan wajar diambil untuk kesejahteraan diri dan keluarga,” katanya.

Kebiasaannya cacar air berlaku sekali seumur hidup individu disebabkan tubuh pesakit membina sistem imun terhadap virus Varicella sekali gus menyebabkan 90 hingga 95 peratus pesakit tidak akan mendapat serangan ulangan. Begitupun, virus itu boleh datang kembali dan menjadi aktif dalam bentuk kayap (zoster) yang menyakitkan.

Risiko cacar air kepada si kecil
Sebelum lahir (dalam kandungan)

– Kecacatan mata, inflamasi dalam lapisan mata, kecacatan sistem saraf, otak terbantut, bukaan pundi kencing atau pembuangan air besar tidak berfungsi serta kaki atau tangan bayi tidak berkembang sepatutnya.

Kurang setahun – Jika bayi kurang sebulan, risiko kematian sangat tinggi.
Satu hingga 12 tahun – Simptom tidak serius kerana pada tahap ini tubuh memberi tindak balas cepat.

Antara 13 hingga 49 tahun – Walaupun sistem imun tubuh semakin meningkat, ia memberi reaksi negatif kepada virus Varicella hingga membawa gejala lebih teruk.

Melebihi 50 tahun – Semakin tua individu, bertambah serius gejala yang perlu dihadapi termasuk komplikasi lain seperti meningitis, ensefalitis dan pneumonitis (radang paru-paru).

FAKTA
Ciri-ciri cacar air
Mudah merebak
Walaupun lepuh sudah sembuh, virus masih kekal pada badan pesakit dan boleh menyerang semula selepas beberapa tahun dipanggil kayap.

Vaksin cacar air boleh diambil pada bila-bila masa, tidak kira berapa umur anda dan kesannya tahan lama. Kajian menunjukkan ia mampu memberi perlindungan hingga 20 tahun!

Vaksin boleh diberikan selepas kita terdedah kepada pesakit cacar air. Mengambil vaksin dalam tempoh tiga hingga lima hari selepas terdedah kepada pesakit boleh meminimumkan kesan cacar air.

Kegatalan akan membentuk kuping. Penyakit masih boleh berjangkit selagi ada kuping yang belum tertanggal.

Tanda serangan
Demam, selesema, hidung berair dalam tempoh dua tiga hari.
Timbul lepuh kecil (vesikel)

Bintik berair itu akan merebak ke seluruh badan.
Seluruh tubuh boleh ditumbuhi bintik termasuk kulit kepada, tapak kaki, lidah dan kemaluan.
Gatal-gatal.
Kebiasaannya mengambil masa 10 hingga 20 hari untuk sembuh.
Cara jangkitan
Percikan air liur.
Hingus.
Terkena cecair vesikel.
Tersentuh barang penghidap.
Saranan doktor
Asingkan pesakit dengan ahli keluarga lain.
Cuci barang peribadi pesakit berasingan.
Elakkan menggaru bahagian berair bimbang bintik terus merebak.
Ambil ubat seperti yang disarankan.
Jaga kebersihan diri.
Dapatkan suntikan vaksin yang memberi perlindungan hingga bertahun-tahun.
Untuk meminimumkan kegatalan, sapukan losyen Calamine pada ruam atau mandikan dengan air suam yang dicampur segenggam soda bikarbonat.
Banyak berehat dan minum banyak air kosong.

Sumber:Berita Harian

Saturday, August 8, 2009

opis 'baru' papa....

papa wrote :

ni le opis baru papa bermula 15 Julai 2009.... walaupun takde bilik, papa suka sangat tempat ni. dah le dok kat ceruk (so, takde org peduli le apa papa buat.. hahaha..) tepi tingkap pulak tu.. ada dedicated aircond.. pemandangan yg sgt cun. hahaha.. semoga papa hidup aman damai kat tempat baru ni...

images taken by Sony Ericsson XPERIA

Create Fake Magazine Covers with your own picture at MagMyPic.com